(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-1793953-7', 'auto'); ga('send', 'pageview');

24. 6. 2015

Zastupitelstvo první městské části dnes na návrh klubu Zelená pro jedničku odhlasovalo vymístění tranzitu z obou břehů Vltavy do tunelového komplexu Blanka.

S otevřením tunelu Blanka čeká zejména centrální městská část na opatření zajišťující výrazné zklidnění automobilové dopravy. Počet aut, které každý den projedou po obou březích Vltavy v centru města, již léta stagnuje – jen v roce 2014 jich bylo víc než 36 tisíc každý den, stejně jako v polovině sedmdesátých let. Takový stav je v rozporu nejen s historickými prohlášeními pražských politiků[1], ale i s dlouhodobým trendem evropských metropolí[2]. Výrazné omezení tranzitu umožní právě nová kapacita vnitřního městského okruhu. „Blanka může dostat smysl teprve uzavřením Smetanova nábřeží a Karmelitské pro nerezidentní auta,“ shrnuje problém centrální Prahy náměstek primátorky pro územní rozvoj Matěj Stropnický (SZ). Přípravu zklidňujících opatření týkajících se širšího městského centra již začal ve spolupráci s městskými částmi připravovat náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Zastupitelstvo Prahy 1 schválilo na návrh zástupců Zelené pro jedničku a po doplnění radním pro dopravu Richardem Burešem usnesení, kterým ukládá radě „prosazovat vymístění tranzitní automobilové dopravy z Malé Strany a Starého Města do tunelového komplexu Blanka, v co nejkratší možné době po jeho otevření.“ Vzácná shoda opozičních i koaličních zastupitelů ukazuje, že přesun aut z povrchu do tunelu očekává skutečně celá Praha 1.

„Zklidnění centra slibovali veřejně politici a autoři Strahovského tunelu i tunelu Mrázovka – nikdy k němu ovšem nedošlo. Zelení jej prosazují přes dvě desetiletí. Otevření Blanky proto musí být spojeno s uzavřením Prahy 1 pro tranzit. Očekávám od vedení Prahy 1, že „v nejkratší možné době“ bude tentokrát znamenat několik týdnů, a ne další čtvrtstoletí,“ komentuje výsledek hlasování zastupitel Filip Pospíšil. „Odklonění dopravy z centra do tunelu Blanka je obrovská naděje pro Prahu 1. Těší mě, že to radní pochopili, a doufám, že svá slova tentokrát dodrží,“ dodává jeho kolegyně z klubu Zelená pro jedničku Kateřina Klasnová.

„Jsem rád, že se podařilo potlačit politický podtext problematiky a byl přijat můj pozměňující návrh k materiálu, který nejen akceptuje již předané stanovisko MČ Praha 1 a s ním odvedenou práci, ale dává Radě MČ Praha 1 silnější mandát pro pokračující jednání s hl.m.Prahou. Občané tak mohou vidět, že přes odlišné postoje jsme všichni vedeni jasným cílem, a to omezení tranzitní dopravy centrem městské části a zachování dopravní obslužnosti pro rezidentní a cílovou dopravu, tedy občany a zásobování,“ uzavírá místostarosta Prahy 1 pro dopravu Richarda Bureš (ODS).

[1] viz např. Fr. Laudát: Co přinese Mrázovka, Hospodářské noviny 1.6.2001, dostupné na http://archiv.ihned.cz/c1-10024220-co-prinese-mrazovka
[2] srv. např. opatření v centru Paříže (http://bydleni.idnes.cz/nabrezi-parize-bez-aut-06h-/architektura.aspx?c=A130129_120059_architektura_web )

Kontakt pro média: matej.chytil@zeleni.cz | 777 620 233


20150624_uklada_u

Výňatek z usnesení zastupitelstva MČ Praha 1