(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-1793953-7', 'auto'); ga('send', 'pageview');

25. 9. 2010

Vážené občanky a vážení občané Prahy 1,
představujeme Vám program Strany zelených ke komunálním volbám 2010 na Praze 1. Při formulování programu jsme vycházeli z našich zkušeností z opoziční práce v zastupitelstvu minulého volebního období. Pokusili jsme se stručně shrnout nejzávažnější problémy Prahy 1, jejichž řešení budeme prosazovat v následujících čtyřech letech. Kandidátky a kandidáti Strany zelených jsou připraveni hájit Vaše zájmy i v novém volebním období!!


PROGRAM STRANY ZELENÝCH V RÁMCI KOMUNÁLNÍCH VOLEB 2010

  1. ŽIVOT NA PRAZE 1 – CENTRUM PRO DOMORODCE – život v centru města komplikuje nápor turistů a s ním spojeného podnikání – je zde nedostatek služeb, které jsou určeny přímo občanům. 
    • PROSADÍME: 

    • Širokou a dostupnou síť služeb pro místní občany. 
    • Farmářské trhy zpátky na Havelské a Malostranské náměstí. 
    • Funkční síť zdravotnických zařízení, tzn. zachování poliklinik a nemocnic s přirozenou spádovou dostupností. 
    • Rozšíření nabídky služeb pro seniory a jejich rodiny. Mnohé rodiny chtějí nechat své rodiče dožít doma, v jejich přirozeném prostředí, a potřebují k tomu odbornou pomoc. 
    • Zřízení nových školek dle potřeb a požadavků rodin bydlících nebo pracujících na Praze 1. 
    • Mateřská centra a nízkokapacitní zařízení pro děti do 3 let. 
    • Vybudování místně dostupných dětských hřišť a cenově přístupných sportovišť. 
    • Omezení obtěžování místních občanů nabídkami pro turisty či s turisty spojenou dopravou a hlukem (historická auta, lodní doprava, hudební produkce prodejen do ulice). 
    • Zmizet musí mezinárodní ostuda tzv. naháněčů do erotických klubů v okolí Václavského náměstí a Můstku. 
    • Nemovitý majetek Prahy 1 musí sloužit přednostně potřebám občanů.
  2. CHOD RADNICE – TRANSPARENTNÍ CENTRUM – Strana zelených chce, aby občané měli vliv na správu obce i v období mezi volbami. Hospodaření radnice má být transparentní a efektivní. 
    • PROSADÍME:

    • Transparentní jednání zastupitelstva i Rady MČ (stenozáznamy z jednání, přehled o hlasování členů rady i její rozhodnutí musí být v co nejúplnější formě zveřejňovány na webu). 
    • Přehledné zveřejňování všech podkladů a záznamů z jednání volených orgánů na internetu i snadno dostupnou evidenci smluv, které obec uzavírá. 
    • Zveřejňování investičních záměrů v dostatečném předstihu. 
    • Zavedení elektronického tržiště, na němž budou přehledně uvedeny informace o všech zakázkách a výběrových řízeních vypisovaných městskou částí. 
    • Zveřejnění seznamu nemovitého majetku městské části. 
    • Pluralitní radniční noviny, do nichž by měli mít přiměřený přístup reprezentanti jednotlivých politických stran zastupitelstva, měly by být zveřejňovány kritické reakce veřejnosti a podněcována diskuse k plánovaným větším investicím či strategickým záměrům radnice. 
    • Aby výnosy z privatizace a peníze ušetřené v minulosti nebyly „projedeny“ ani investovány do pochybných projektů typu nákladné rekonstrukce radnice či výstavby podzemních parkovišť. Prioritně chceme směřovat investice do rekonstrukce zanedbaného bytového a nebytového fondu. 
    • Nápravu závažných nedostatků v hospodaření z minulých let. 
    • Zavedení transparentního účtu radnice. 
    • Zjednodušení vyřizování žádostí občanů. 
    • Zasadíme se o zřízení možnosti vyřídit různé druhy žádostí též prostřednictvím internetu, bez únavného „běhání po úřadech“. 
  3. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ – ZELENÉ CENTRUM – kontakt s přírodou je významnou součástí života obyvatel centra hlavního města. Ve středu Prahy je nezbytná důsledná ochrana stávajících zelených ploch. Některé části historického jádra Prahy trpí velkým nedostatkem zelených ploch a není přípustné, aby se kvůli sportovnímu vyžití měnily ty zbývající na různá krytá sportoviště. 
    • PROSADÍME:

    • Doplnění chybějící zeleně na Praze 1 v prostoru podél kolejiště Masarykova nádraží. 
    • Do územního plánu doplníme požadavek vybudování pásu zeleně v rozvojové ploše vyčleněné z nádraží.
    • Kvalitní údržbu zelených ploch. Citlivé rekonstrukce parků by měly odrážet nejen zájmy návštěvníků hlavního města, ale i potřeby místních obyvatel. 
    • Stromy na náměstí (nová výsadba na Betlémském nám., Malostranském nám., nám. Republiky atd.). 
    • Stromy do ulic (nová výsadba v ulici Vladislavově, Jungmannově, Štěpánské apod.). 
    • Systematický úklid ulic především splachováním, které omezuje sekundární prašnost. 
    • Vyčlenění ohrazených ploch v parcích pro výběh psů. 
    • Znečišťování veřejných prostranství je závažný problém, který je třeba postihovat. Budeme pokračovat v podpoře majitelů, kteří po svých psech uklízejí, formou dostupných sáčku a košů na psí exkrementy. 
    • Grantový program v oblasti životního prostředí, který podpoří nejen květinovou výzdobu domů a dvorků a péči o opuštěná zvířata, ale otevře se i tématům environmentální výchovy a vzdělávání. 
    • Systematické třídění odpadu doplněné o nabídku třídění dalších složek: bioodpadu a hliníkových nápojových obalů. 
    • Snížení energetické spotřeby a využívání ekologicky šetrných výrobků při provozu úřadu a budov městské části. 
    • Regulaci výletních lodí s ohledem na životní prostředí, především na hlučnost a emise, jež obtěžují místní obyvatele. 
    • Rozumnou rekonstrukci jak Střeleckého ostrova, tak i Kampy s nejvyšším ohledem ke stávající zeleni a dosavadnímu tradičnímu užívání. 
  4. DOPRAVA – KLIDNÉ CENTRUM v centru města musí mít přednost způsoby dopravy šetrné k životnímu prostředí – chůze, cyklisté a veřejná doprava. Dopravu zatěžující centrum města je třeba regulovat. 
    • PROSADÍME:

    • Zpoplatnění vjezdu automobilů do širšího centra Prahy s výjimkou rezidentů, taxislužeb, veřejné dopravy a zásobování vozidel na alternativní pohony (elektromobily, LPG, CNG). 
    • Zóny s rychlostí sníženou na 30 km/h. 
    • Zvýšíme bezpečnost silniční dopravy tak, aby zde kvůli dopravním nehodám nedocházelo k žádným těžkým a smrtelným zraněním. 
    • Úpravu uličního prostoru v okolí škol a školek tak, abychom zajistili bezpečné cesty dětí do škol. 
    • Rozšiřování pěších zón (například Karlova, Husova, Jilská apod.). 
    • Řešení bezpečného provedení páteřních cyklostezek centrem města, nejlépe začleněním do zklidněného dopravního prostoru. 
    • Bezbariérový přístup k veřejné dopravě.
    •  Přednost městské hromadné dopravy v místech konfliktu s automobilovou (například Jindřišská ulice). 
    • Systém zón placeného stání, který bude respektovat především rezidenty. 
    • Rozšíří se lokality se smíšeným stáním pro rezidenty i návštěvníky. Zájem o parkovací místa bude regulován cenou. Parkování na povrchu nemůže být pro návštěvníky levnější a výhodnější než využívání podzemních parkingů. Nevyužívaná místa v podzemních garážích zpřístupníme levněji pro rezidenty.
    • Humanizaci Severojižní magistrály, nikoli další tunel. Podpoříme přeměnu Severojižní magistrály na městský bulvár s alejemi, dostupný veřejné dopravě, pěším a na kole. Úpravy podpoří návaznost historického centra na okolní městské části, jako jsou Vinohrady, Žižkov a Karlín. 
    • Další rozšiřování nízkoemisních zón (stávající omezení vjezdu vozidel nad 3 t není dostatečně účinné a jeho dodržování není efektivně vymáháno). 
    • Vznik centra zásobování pro oblast Pražské památkové rezervace navázaného na železnici s rozvozem ekologicky šetrnými vozidly, využívání sdílených jízdních kol a aut. 
    • Alespoň na jedno víkendové odpoledne uzavření nábřeží nebo významné ulice, která bude přístupná pouze pro pěší, cyklisty a hromadnou dopravu. 
  5. SOCIÁLNÍ OBLAST – SOLIDÁRNÍ CENTRUM – záměrem Strany zelených je vytvořit širokou škálu sociální pomoci pro všechny, kdo se ocitnou v nepříznivé životní situaci. Praha 1 je místem bydlení pro všechny skupiny obyvatelstva, jak pro mladé rodiny s dětmi, tak i pro seniory. Zvláště starší obyvatelé a ti, kteří mají nízké příjmy a jsou zasaženi deregulací nájemného, by měli dosáhnout na přiměřené bydlení. Chceme, aby se zastavil současný trend odumírání městského jádra a do Prahy 1 se vrátil obyčejný život. 
    • PROSADÍME:

    • Rekonstrukci min. 50 volných bytů v majetku MČ P1 na startovací byty pro mladé rodiny. 
    • Vybudování bezbariérových bytů či rekonstrukci stávajících bariérových bytů na bezbariérové, a to pro rodiny, jejichž člen takové bydlení potřebuje. 
    • Zřízení fondu sociálních bytů malé a střední velikosti ve standardní kvalitě. Budeme požadovat, aby minimálně 1/3 domovního fondu městské části byla vyčleněna pro byty na sociální účely. Docílíme toho, aby seznam těchto bytů byl schválen zastupitelstvem MČ a aby nemohl být v průběhu volebního období pozměňován. Zároveň budeme požadovat, aby sociální byty byly v přiměřené kvalitě a velikosti podle velikosti rodiny. 
    • Zrušení záměru prodávat volné obecní byty malé a střední velikosti. Po jejich rekonstrukci je použijeme pro seniory nebo rodiny s dětmi, kteří se po deregulaci nájmů ocitli v tíživé finanční situaci. 
    • Finanční podporu do výše 20 tisíc korun ročně pro ty, kteří jsou ubytováni v domě soukromých majitelů a kdo ze svých příjmů nejsou schopni hradit nájemné v odpovídající výši přiměřené dané lokalitě. 
    • Rozšíření nabídky a zvýšíme úroveň agentur domácí péče pro seniory a handicapované občany. Na základě analýzy potřeb zajistíme další stavbu domovů s pečovatelskou službou nebo domovy pro seniory. 
    • Vybudování integrované sociální sítě pro rodiny s dětmi a pro sociálně potřebné včetně kvalitního sociálního a právního poradenství, vyčlenění sociálního bytu, řešení aktuální krizové situace apod. 
    • Dostatečnou nabídku pracovních míst pro nezaměstnané formou veřejně prospěšných prací. 
    • Podporu organizacím, které pomáhají sociálně slabým, nezaměstnaným a „problematickým“ skupinám obyvatelstva. 
    • Posílení komunitních, docházkových a asistenčních služeb (pečovatelská služba, osobní asistence). 
  6. BEZPEČNOST – BEZPEČNÉ CENTRUM – Strana zelených je přesvědčena, že do centra města nepatří veřejné domy, herny ani nonstop zastavárny, v nichž se prodává kradené zboží. Bude proto usilovat, aby byly tyto provozovny, které na sebe váží kriminalitu, z centra vypuzeny. Praha 1 je centrem dění celé metropole a je tady velký výskyt bezdomovců, drogově závislých a dalších skupin obyvatelstva se specifickými potřebami, jejichž problémy musíme řešit, a to nejen restriktivními způsoby. Represe a vytlačování bezdomovců není efektivním nástrojem řešení problému, represi je nutné doplnit aktivitami, které osobám bez přístřeší nabízejí základní služby. 
    • PROSADÍME:

    • Vykázání veřejných domů, heren, kasin a nonstop zastaváren z centra. 
    • Méně kamer a lepší práci městské policie v ulicích. Základem policejní práce musí být obchůzková služba (pěšky, na kole či na koni). 
    • Zlepšení preventivní práce městské policie a boj proti drobné kriminalitě. 
    • Podporu terénní práci nevládních organizací s problematickými skupinami obyvatel (drogově závislí a bezdomovci). 
    • Spolupráci represivních složek (Policie ČR a Městská policie) a existujících sociálních služeb pro uživatele drog (neziskové organizace, terénní „streetwork“ programy, kontaktní centra) tak, aby aktivní uživatelé drog upřednostňovali prostory a služby jim určené. 
    • Návaznost osob bez přístřeší na služby, které jim zajistí základní servis (hygiena, základní oblečení, potravinový servis, nouzové ubytování a snaha o resocializaci). 
    • Nové prostory pro středisko Naděje, kde by byla zajištěna lékařská pomoc, možnost očisty a výměny prádla. 
  7. KULTURA – CENTRUM KULTURY – Praha je přirozeným centrem naší země s ambicí stát se mezinárodně uznávanou kulturní metropolí. Vážíme si historického dědictví a jsme připraveni hájit jej před náporem bezohledných developerů a komercionalizace. 
    • PROSADÍME:

    • Standardní podporu nekomerční kultury z veřejných prostředků podle osvědčených principů běžných v kulturně vyspělých metropolích Evropy, kde se nepodporuje z veřejných zdrojů turistický kýč. 
    • Stálou podporu veřejným knihovnám, nekomerčním galériím a muzeím a, zůstane otevřená i pro nové žadatele. Stavíme se proti neprůhlednému financování v rámci tzv. spolupořadatelství či partnerství Prahy 1, které vede k podpoře komerčně-turistických atrakcí z veřejných zdrojů. 
    • Podporu živé kultury v ulicích, která dokáže být atraktivní pro občany Prahy 1 i pro návštěvníky města. 
    • Zasadíme se o užší spolupráci magistrátu a jednotlivých městských částí při vzájemné podpoře kulturních aktivit (například Pražská muzejní noc). 
    • Tradiční podporu mezinárodním soutěžím a festivalům. 
    • Omezení podpory každoročních vánočních a velikonočních trhů v centru Prahy, které víc než kulturní tradice českého národa prezentují pokleslý a předražený kýč. 
    • Omezení zamoření optickým a akustickým smogem v okolí Královské cesty, Karlových lázní a Karlova mostu, kde se prochází „orientálním bazarem“. 
    • Aktivní účast městské části ve správních řízeních. Městská část neodsouhlasí zamýšlenou novostavbu, aniž by vyslyšela názory rezidentů z dané lokality. Pokud se městská část rozhodne záměr nepodpořit, využije všech procesních nástrojů k zabránění takové výstavby. 
    • Zadání auditu, jehož cílem bude zmapovat stávající situaci z hlediska památkové péče a ochrany životního prostředí. Porovnáním výsledku s příslušnými směrnicemi životního prostředí a ochrany památek bude stanovena metodika, která bude určovat limity ke konkrétním parcelám, výstavbě a developerským aktivitám v Praze 1. Zasadíme se o vypracování podrobných regulačních plánů a městských vyhlášek chránících architektonické hodnoty celého centra.