Editováno 8. 4. 2015: Na programu jednání výboru dopravy ZHMP 9.4. NEBUDE projednávání příprav na zprovoznění Blanky. Projednání se posouvá se to na další termín, upřesníme na který, až přijde oficiální pozvánka.
(tisková zpráva, Praha, 26. 3. 2015)
Otevření tunelu Blanka se stále odkládá. Vedle nepříjemností, které nekonečné odklady otevření Pražanům přinášejí, se však otevírá také příležitost k dosud opomíjené veřejné debatě o osudu tranzitní dopravy v centru města. Přepravní kapacita nové části okruhu znamená šanci pro přetížené centrum, která by ulevila jak nám, místním obyvatelům, tak i ostatním, kdo zde tráví čas, od nadměrného zatížení dopravními zácpami, hlukem a emisemi. Zatímco pro rezidenty může centrum zůstat stejně průjezdné jako dosud, odklon tranzitní dopravy “pod zem” by mohl znamenat snížení dopravní zátěže v centru o desítky procent.
Zeleným na Praze 1 se díky jejich práci na Praze 1 a na magistrátu podařilo získat doposud utajované dokumenty hlavního města Prahy k možnostem zlepšení dopravy na Malé Straně a Starém Městě po otevření Blanky. Uspořádali proto 24.3. na Újezdě první sousedskou debatu s občany Prahy 1 a zástupci místních spolků a ostatních politických stran. Na této úvodní debatě mezi přítomnými panovala pro mnohé překvapivá shoda, že i Praha 1 by měla pro své obyvatele z otevření Blanky získat co nejvíc.
Poprvé veřejně prezentované materiály Technické správy komunikací (TSK), organizace, která přitom dlouhodobě nadřazovala zájmy volného pohybu automobilem jakýmkoliv jiným životním aktivitám Pražanů, jasně popisují, že by diskutované zamezení automobilového tranzitu přes Malou Stranu a Křižovnické náměstí (Smetanovo nábřeží) při současném otevření tunelu Blanka nemělo negativní dopad ani na dostupnost centra automobilem, ani na provoz v okolních ulicích. Opatření by naopak přineslo značné zlepšení životních a dopravních podmínek pro rezidenty a lidi, kteří do centra za prací dojíždí.
Jelikož tuto diskuzi samo vedení Prahy 1 neiniciuje, iniciativu převzali Zelení z Malé strany, Hradčan a Starého Města, kteří hodlají tuto diskuzi na Praze 1 rozvíjet a zapojit do ní příště snad také i místní radní (kteří nyní bohužel pozvání nevyslyšeli) a politiky z magistrátu.
“Cílem je, aby se nám se spoluobčany na Praze 1 společně podařilo v příštích měsících rozpoutat co nejživější diskuzi, jejími výsledky tlačit na magistrát a nenechat si tak jedinečnou příležitost k regulaci dopravy v centru ve prospěch místních obyvatel utéct,” komentoval organizátor prvního setkání Matěj Chytil z Malé Strany.
Příležitost k tomu bude vedle zastupitelstva Prahy 1 dne 22.4. především na veřejném jednání výboru dopravy zastupitelstva hlavního města Prahy.
Poté, co na únorovém výboru dopravy pověřený ředitel TSK Pivec namísto vlastních dokumentů, prezentovaných až posléze na březnové debatě Zelenými, předložil radnímu Dolínkovi z ČSSD a ostatním členům výboru jejich zcela nepoužitelné torzo, byl po zásluze ze všech (politických) stran pokárán a dostal za úkol dokumentaci dopracovat a příště dodat k diskuzi v plném rozsahu. Opatření a oficiální podklady diskutované již na debatě Zelených dne 24.3. tak budou tématem dalšího (mimořádného) veřejného jednání dne 9.4. 2015 od 15 hodin na Nové radnici na Mariánském náměstí, sál č. 349.
Radním hlavního města Prahy svou interpelací na celopražském zastupitelstvu dne 26.3. připomněla mnohé doposud nesplněné sliby vůči obyvatelům Prahy 1 Jana Titlbachová, členka Zelených z Hradčan. Po bok Jany a dalších aktivních občanů Prahy 1, kterým kvalita života v našich ulicích není lhostejná, se můžete přidat snadno i vy.
Na příštím výboru dopravy hlavního města Prahy zastihnete jak jeho členy, zastupitele ze Strany zelených Ondřeje Mirovského a Petru Kolínskou, kteří o zlepšení podmínek pro život v centru dlouhodobě usilují, tak dopravního experta Marka Bělora ze Starého Města, jenž jako první veřejně prezentoval oficiální dokumenty, které doposavad TSK a minulý radní pro dopravu Nouza z TOP 09 před občany tajili. Na místě budou zájmy života na Praze 1 hájit také místní Matěj Chytil a Vít Masare, asistenti zelené magistrátní zastupitelky a náměstka primátorky či Jana Titlbachová.
Donedávna byla Praha 1 pro většinu členů výboru dopravy pouze místem, kudy projížděli autem. Nyní se to mění a i vy můžete ukázat, že vně aut v centru také lidé žijí a tráví čas.