Náš zastupitel před časem interpeloval radního pro dopravu Vojtěcha Ryvolu ohledně možného rozšíření nástupního ostrůvku na Staroměstské ve směru k Mánesovu či Čechovu mostu.
Se zakletým ostrůvkem se totiž ani po četných výzvách občanů nedaří nic udělat, ačkoliv byl již před volbami v roce 2022 připraven tehdejším náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem projekt provizorního řešení prostřednictvím tzv. lega, které známe například z Klárova.
Mělo se jednat o provizorní řešení z toho důvodu, aby se nemuselo čekat na donekonečna odsouvanou rekonstrukci nám. Jana Palacha a jeho bezprostředního okolí. Ta měla přitom původně začít již v předminulém volebním období – její projekt byl schválen za primátorky Adriany Krnáčové. Jenže politici míní, politická realita mění, takže se asi nikdo nediví tomu, že k rekonstrukci nedošlo ani letos. Poslední pražská koalice totiž celou akci zejména z finančních důvodů odložila, nejspíš na neurčito. Na stavební rozšíření obou ostrůvků či nové stromy si tak ještě počkáme.
Dopravní provizorium s ostrůvkem nicméně zahrnovalo i úpravu semaforů a koncem roku 2022 jeho projekt získal souhlasné stanovisko památkářů. V roce následujícím pak mělo dojít k jeho realizaci při příležitosti opravy tramvajové trati. Jak je známo k tomu však nakonec nedošlo.
A protože se nedělo nic až do letošního roku, začátkem léta byla podána následující interpelace: „Vážený pane radní Ryvolo, v zimě nebylo možné z důvodu nepříznivých klimatických podmínek rozšířit úzký nástupní ostrůvek tramvajové zastávky Staroměstská, která je v rámci Pražské památkové rezervace jednou z nejvytíženějších, když ji denně využije až 13 tisíc cestujících. Dojde konečně k této potřebné a důležité úpravě během letošního léta?“
Odpověď přišla v červenci. A byla z pozice naší městské části kladná:
Zdálo by se, že je vše na dobré cestě, jenže není. Náměstek primátora Zdeněk Hřib ani jeho podřízení totiž dlouhodobě na přímé dotazy, kdy dojde k rozšíření ostrůvku, buď odpovídají vyhýbavě, nebo pro jistotu vůbec. Podmínkou prý má být zpoplatnění průjezdu do oblasti kolem Karlova mostu, které by v místě redukovalo automobilovou dopravu, jenže dnes už téměř s jistotou víme, že to se pirátskému náměstkovi nepodaří prosadit přes odpor jeho koaličních partnerů ze SPOLU (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), kteří v této věci nepřekvapivě táhnou za jeden provaz se svými motorově-ideovými souputníky z hnutí ANO.
Že je vytížení nástupního ostrůvku přitom jedno z nejvyšších v Praze, bohužel pány na rozhodujících pozicích nezajímá:
Podle dostupných informací je ale odpůrcem rychlého řešení stále také samotný organizátor dopravy (PID, resp. ROPID a DPP, chcete-li):
I v tomto případě tak nezbývá než čekat a doufat, že někdo z ostrůvku do doby, než se ledy pohnou, nespadne pod auto nebo pod přijíždějící tramvaj.