Pozdě, ale přece!

Kvůli tanečkům zástupců ODS a STAN v městské radě jsme sice přišli o cenné 4 měsíce, ale nakonec se to podařilo – po jejich červnovém odmítnutí dnes prošla radou regulace bikesharingu, ve které se od ledna 2026 už nadále nepočítá s možností nabízet k půjčení e-koloběžky v pražských ulicích!

Současné opatření není reakcí magistrátu na to podivné referendum, které proběhlo před dvěma týdny spolu s volbami do Poslanecké sněmovny. Jeho cílem není vytvářet nesmyslnou zónu s desítkami dopravních značek a zakazovat soukromým majitelům a majitelkám e-koloběžek jízdu přes centrum, ale zacílit zákaz na nabízení komerčních e-koloběžek a postihnout tak jen nezodpovědné nadnárodní molochy.

Jedná se i o výsledek našeho dlouholetého snažení. Když jsme v září 2023 prosadili usnesení našeho zastupitelstva k zákazu nabízení e-koloběžek, měli jsme na mysli právě legislativní cestu, kterou krátce na to zvolil i magistrátní náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Přípravy trvaly dlouho, když se ale Magistrátu letos na jaře podařilo konečně řešení přetavit v příslušná nařízení, přišla rána: místní ODS se rozhodla zničehonic otočit a tyto snahy torpédovat s požadavkem na úplně jiné, legislativně pochybné, nerealistické řešení prostřednictvím zóny se zákazem vjezdu.

Následovala další rána, když v červnu magistrátní ODS bezdůvodně odmítla právě to řešení, na kterém magistrátní úředníci a právničky pracovali dva roky. Krátce nato se ODS z Prahy 1 vytasila s referendem. To prošlo s podporou ostatních stran v zastupitelstvu – vyjma zastupitelského klubu Praha 1 sobě a Zelení – jen proto, že si do chystaného dortu mohly přihodit také pár buřtíků, cibulí a myších ocásků.

Dopravní neumětelství ODS, jehož výsledky můžete dlouhá léta denně zakoušet v našich ulicích, však naštěstí ještě před konáním referenda vykolejilo konání zářijového zasedání magistrátního zastupitelstva, které prakticky jednomyslně zadalo Radě hl. města Prahy hlasovat znovu o původním řešení prostřednictvím regulace nabízení e-koloběžek a přijmout ho v navržené podobě.

Tím se dostáváme k dnešku, kdy bylo toto zadání splněno. Na výsledky si počkáme do ledna, kdy regulace začne platit.

V příštím roce nás ale také čekají důležité volby, ve kterých budeme mít možnost rozhodnout se pro další rozvoj podmínek aktivní mobility. Tomu „sdílené“ koloběžky dělaly dlouhodobě medvědí službu, jejich zákaz tudíž neznamená, že tento rozvoj Praha nepotřebuje jako sůl.

Hodnota aktivního pohybu po městě je totiž individuálně i společensky nedozírná.