(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-1793953-7', 'auto'); ga('send', 'pageview');

8. 6. 2011

Situace kolem „metadonového“ centra ve smečkách a nekoncepční řešení představitelů Prahy 1.

V posledních týdnech jsme byli svědky opakované snahy
představitelů Prahy 1 řešit problematiku otevřené drogové scény v centru
města. Bohužel, opět má řešení podobu spíše líbivých vyjádření, než komplexního
návrhu. Starosta Prahy 1 Ing. Oldřich Lomecký prohlásil, že „metadonové centrum
do ulice Ve Smečkách nepatří“, nicméně současně neopomněl zdůraznit, že „chce
středisko Drop In podporovat“. Opět jsme tedy svědky schizofrenní a do jisté
míry alibistické argumentace, která ilustruje celkovou nekoncepčnost a hlavně
absenci strategie řešení drogové scény v centru Prahy. Metadonové centrum
Ve Smečkách je jen jedním z dílků celé mozaiky a nečekejme, že přesunem
tohoto centra zmizí zdrogované osoby z Václavského náměstí, stejně jako
nečekejme, že klesne kriminalita a obtěžování obyvatel Prahy 1 ze strany
drogově závislých.

 

Klíčovou roli hraje Protidrogová komise MHMP, která doposud
nebyla schopna navrhnout a hlavně prosadit celkovou koncepci protidrogové
politiky hl. m. Prahy. Městské části se tak snaží situaci řešit v rámci
svých možností, tedy především uživatele drog „stěhovat“ za hranice katastru
jednotlivých obcí, čehož jsme byli už několikrát svědky a víme, že tento
přístup nic nevyřešil a nejspíš ani nevyřeší, že se problém v pravidelných
periodách vrací jako bumerang.

K efektivnímu řešení a zlepšení situace především pro
občany, návštěvníky i podnikatele Prahy 1 je nezbytná komunikace a snaha o
vyvážení zájmů mezi organizacemi, které poskytují služby drogově závislým,
represivními složkami a samosprávou zastupující zájmy obyvatel. Není možné
prosazovat pouze hlediska ochrany veřejného zdraví na úkor práv obyvatel města
Prahy na klidný a bezpečný domov, což byl bohužel trend posledních let. Stejně
tak není reálná představa toho, že osoby závislé na drogách vystěhujeme někam
jinam. Užívání drog totiž není nelegální a represivní složky tak mají velmi
omezené možnosti uživatele „vytlačovat“. Jako jediné řešení se ukazuje
spolupráce pomáhajících služeb, represivních složek a samosprávy způsobem,
který zohledňuje práva jak lidí, kteří jsou závislí na drogách, tak obyvatel
Prahy 1 na bezpečný a klidný domov. V této souvislosti považuji umístění
metadonového centra v ulici Ve Smečkách za nešťastné. Přitom by stačila domluva
protidrogových odborníků, policie a samosprávy a vytipování vhodnější lokality,
která nebude v rezidenční zástavbě, či v sousedství mateřských center,
jako je to v případě ulice Ve Smečkách.

 S otevřenou
drogovou scénou se potýkají všechny evropské metropole a jako jediné efektivní řešení
se ukazuje spolupráce všech zainteresovaných složek a hlavně existence
smysluplné a reálné strategie formulované a prosazované vedením metropole. Není
třeba vymýšlet nic nového, stačí použít ověřené modely a podporovat snahy o
kompromisní, vyvážená řešení a přitom nepodléhat populistickým a rádoby
jednoduchým řešením.