(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-1793953-7', 'auto'); ga('send', 'pageview');

21. 11. 2012

Ulice centra Prahy jsou zamořeny reklamou. Nevadí to jenom nám, na situaci upozornila v pořadu v DOXu prezentace fotografií Stano Marušáka. Tímto tématem se zabývá i naše zastupitelka Michaela Valentová.

Stano Marušák  ve prezentaci dokumentoval kovaná zábradlí v Pražské památkové rezervaci a zjistil, že na spoustě z nich visí různá reklamní zařízení. Byl tak laskav, že dovolil využít své fotografie a ukázat na nich velkoplošnou reklamu v historickém centru Prahy. Při interpelaci jsme se ptali, kdo selhává – zda památková péče, nebo stavební úřad. (Odkaz – interpelace http://www.praha1.cz/cps/media/Valentova_7ZMCP1_reklama.pdf

Díky naší interpelaci se ukázalo, že MČ Praha 1 si již za minulého starosty nechala vypracovat podrobnou studii, ale nijak ji nevyžívala. Obsahuje přehled právních úprav, monitoring stavu i návrhy opatření.(Odkaz na studii) Místostarosta Daniel Hodek si vyžádal seznam reklam v Pražské památkové rezervaci a ve své odpovědi na interpelaci prohlásil, že se věcí bude zabývat (jeho odpověď najdete na http://www.praha1.cz/cps/media/Valentova_7ZMCP1_reklama-odpoved.pdf ).

K tématu jsme se vrátili v interpelaci v listopadu 2012 http://www.praha1.cz/cps/media/Valentova_17ZMCP1_reklama.pdf Jako příklad jsme ukázali obří půlitry na sloupech Čechova mostu.

A podívejme se, pokud velkoplošné  reklamy nevisí přímo na památce, ale jsou upevněny na lešení kolem ní, nevidí na tom náš stavební úřad, památkáři ani radnice nic divného:

http://www.praha1.cz/cps/media/Valentova_17ZMCP1_reklama_odpoved.pdf

Co můžeme dál udělat pro oemezení „vizuálního smogu“?

  • Obraťte se dopisem na starostu, vyjádřete nesouhlas a chtějte vědět, kolik firma přispěla, kdy bude reklama odstraněna, proč se na místě nic neděje apod.
  • Zhyzdil vám nějaké oblíbené místo obrovský billboard? Přijďte přednést svou interpelaci na jednání zastupitelstva.

Obrázek: Oprava památky bývá často dlouhodobou záminkou pro zahalení objektu do velkoplošné reklamy. Často uslyšíme, že firmy tak přispívají na rekonstrukci, ale málokdy se dozvíme o nějakém významném přínosu