Pařížská starostka Anne Hildago, která je v úřadu od roku 2014, si může připsat další úspěch své politiky: Ve včerejším v občanském hlasování 66 % hlasujících Pařížanů podpořilo její plán na vytvoření 500 nových pěších zón. Dojít má ke zrušení 10.000 parkovacích míst, které uvolní místo pěším, lidem na kole a zeleni.
Nejedná se přitom o ojedinělý výstřelek, v Paříži to s ekologizací města a adaptací na klimatický rozvrat myslí opravdu vážně. Ke zrušení podobného počtu parkovacích míst došlo už v minulosti, město má dnes více než 300 školních ulic (a to i permanentních, pedestrianizovaných), za posledních 10 let nasbíralo více než 550 km cyklotras a došlo také ke snížení znečištění ovzduší o 40 %. Výsadba více než 155 tisíc stromů už potom zní vlastně jako samozřejmost.
A mohli bychom pokračovat. V Boloni zase poprvé od roku 1991 nebyl zabit žádný chodec a poklesla nehodovost, protože přistoupili ke snížení rychlosti na 30 km/h. Ve Walesu po snížení rychlosti ve městech zaznamenali zase o 100 méně úmrtí a vážných zranění.
Popletení Francouzi, Italové a Britové řekne si našinec, my přeci žijeme v úplně jiných podmínkách. My máme mnohem blíže ke svým sousedům. Co se ale děje u nich? Tak třeba ve Vídni už dnes lidé na kolech tvoří 11 % dopravy a město pospíchá s výstavbou nových cyklostezek. Těch za poslední 4 roky vzniklo na 100 km a letos je doplní dalších 24 km.
Naproti tomu plány hlavního města vypadají jako hořký vtip. Navzdory existujícím strategickým dokumentům neexistují žádné reálné plány na zlepšení životního prostředí ve městě, rozvoj cykloinfastruktury se navíc soustředí hlavně na nevyhovující, pro většinu potenciálních uživatelů nebezpečné cyklopruhy.
Centrum Prahy se i nadále nachází v křeči a stran zklidňování dopravy, ozeleňování našich ulic a bezpečnosti pěších a lidí na kole neplánuje pro jistotu vůbec nic. Praha 1 napíná strunu přepjatého motorismu dokonce až za hranu myslitelného: Vládnoucí politici vymýšlí všechno možné, jen aby se mohli vyhnout stanovení školních ulic ve Vojtěšské, Dušní a Klimentské (na půl hodiny ráno ve dnech školního vyučování!), úředníci veřejný prostor dále plní novými parkovacími místy pro návštěvníky, byť by to bylo před vjezdem do veřejných garáží.
Svádět všechno stále dokola na voliče ale neobstojí. Z dostupných dat víme, že místní obyvatelé chtějí víc než to, co každodenně vidíme v našich ulicích. Na vině je tak především nedostatek odvahy politiků pustit se do práce a nedostatek političek.
Výsledky posledních komunálních voleb jednoznačně ukázaly, že rezidenti volají po razantní změně v místních poměrech. Ani to však nestačilo převážit zákulisní dohody a lákavost starých struktur a předvolební reformátoři se ocitli přesně tam, odkud chtěli původně vymetat pavučiny a saze z výfuků.