Milionové sloupky, minimální průchod: Praha 1 bez bariér stále daleko

Popsat dopodrobna dění, které v Praze 1 panuje kolem výsuvných sloupků, by vydalo na velice obsáhlé, nejspíš vícesvazkové dílo. Zvláště, pokud by přílohou byly i související účetní materiály. Dopravní sloupky se zde totiž staly skutečným fenoménem a dlouhodobou modlou dopravního kutilství naší radnice. A přestože se jedná o jedno z mála řešení, které skutečně zabrání nezodpovědným řidičům vjíždět do uzavřených oblastí, kam zpravidla může jen dopravní obsluha, charakterizuje je ve skutečnosti to, že jsou drahé, náchylné poškození a poruchám a vyžadují permanentní nákladný servis.

Technologie zároveň zastarávají, takže je po čase třeba sloupky vyměnit. To většinou neznamená jen výměnu, ale zcela novou stavbu, která se běžně vyšplhá na milionové částky.

Sloupkobraní v Praze 1

Například sloupky, bránící volnému vjezdu do parku Kampa u Werichovy vily, vyšly městskou část na více než 2 miliony. V dubnu 2024 je podepsána smlouva na dodávku a montáž dvou hydraulických sloupků PILLAR B 275/600.C L s ovládáním pomocí RZ v hodnotě 1.830.939 Kč. Když nahlédneme do smlouvy v registru, najdeme podrobnější rozpis:

Technologie, materiál 857.639 Kč
Montáž elektro 402.070 Kč
Demontáž 7130 Kč
Zemní práce 532.000 Kč
Ostatní 32.100 Kč

Položkový rozpočet prozradí více. Jeden hydraulický sloupek PILLAR B 275/600.C L vyšel na 145.900 Kč, rozebrání a složení 30 m² dlažby kvůli dvěma sloupkům napojeným na kameru si vyžádalo 124.200 Kč (4140 Kč bez DPH za m²). Dále 30 metrů rýhy pro kabel za 156.600 Kč (výkop, zásyp, hutnění). Položka k položce a jste na ceně základů pro menší rodinný dům.

Dále potom v květnu 2024 byla objednána dokumentace skutečného provedení stavby. Přestože jde jen o dva sloupky, rozvody a kameru pro čtení RZ automobilů, dokumentace vyjde na na 211.790 Kč, což je dvojnásobek běžné ceny za podrobnou a kompletní projektovou dokumentaci pro stavbu rodinného domu.

Z dalších nákladů: Letos v červnu eviduje registr smluv první opravu sloupků v hodnotě 167.759 Kč, v září potom další opravu ve stejné hodnotě.

Dopravně-bezpečnostní sloupky

Zvláštní kategorii sloupků, kterou si oblíbila místní ODS v čele se dlouholetým radním Richardem Burešem, jsou tzv. dopravně-bezpečnostní sloupky. Ty se zpravidla vyznačují tím, že jejich dodávka je dražší než v případě běžných sloupků a kromě regulace dopravy mají sloužit k tzv. ochraně měkkých cílů.

Znát je můžete z ulice Tržiště na Malé Straně, kam byly umístěny na přání americké ambasády. Dopravní funkci od svého zbudování neplní, probíhá zde pouze policejní kontrola bez ohledu, zda jde o dopravní obsluhu oblasti. Chodník nicméně umí tarasit efektivně.

Dopravně-bezpečnostní v ulici Tržiště

Dalším exemplářem jsou nechvalně proslulé sloupky v Samcově ulici, které po několikaletém čekání začaly v nedávné době fungovat. O tom bohužel řada občanů z Petrské čtvrti netuší, takže se zde pořádají soutěže, komu se podaří propadnout na tajemný whitelist s povolením projíždět. Více ke sloupkům v rozbalovací odrážce níže.

Marc vs. Bureš: Ze stenozáznamů zastupitelstva

2.3.2023

Marc (Praha 1 Sobě – Zelení): Sloupky Samcova. Je to ukázka neuvěřitelného projektu, kde se vyhodilo asi 8,5 mil. Kč za naprostou taškařici, kde se bez rozmyslu nainstalovala složitá technologie výsuvných sloupků propojená kamerovým systémem nejlepší značky, aniž bylo předem zjištěno, zda je vůbec zákonné předávání údajů o registračních značkách vozidel rezidentů, takže to ani fungovat nemohlo. Do dneška to nefunguje.

Bureš (ODS): Sloupek v Samcové. Sloupky fungují a aktuálně probíhá poslední jednání o propojení do systému. To pro vaši informaci.

17.10.2023

Bureš: Samcova – technicky funguje a čeká se na propojení, byly otestovány i white listy, to znamená, jakmile do nich přitečou data. Spouští se podle přečtení RZ.

30.1.2024

Marc: Jsem rád, že přišel do sálu pan kolega Bureš. Před rokem jsem se ho tady ptal za občany Petrské čtvrti, kdy už budou fungovat ty slavné výsuvné sloupky v Samcově ulici. Mělo to být asi za 14 dní. Uběhl už rok a znovu se ptám, kdy to už konečně bude fungovat.

Bureš: Pane zastupiteli Marci, Samcova funguje. Dokonce jsem vám na minulé dopravní komisi nabízel, jestli vás můžeme dát do whitelistů, abyste si to sám vyzkoušel. Nechcete, protože jste nemohl tvrdit, že nefungují. Řekněme si to natvrdo. Dva a půl roku je TSK ochotno zmáčknout enter na počítači a připojit nás k systému parkovacích oprávnění. Ve článku, který jste si iniciovali, nevím, jestli jste si ho platili nebo vás novináři mají rádi, dokonce tisková mluvčí TSK uvedla, že konečně 14. prosince dostali souhlas Magistrátu po dvou a půl letém jednání. Od té doby jsem už posílal dva dopisy na TSK, přečetl jsem si v novinách, Magistrát mě informoval, že můžeme mít tu schůzku, kde se sejdou programátoři a za deset minut to spustí. Čekám, je to teprve měsíc, co jsem to odesílal, tak jim ještě dávám čas. Jinak samozřejmě fungují, můžete se tam postavit, každý den uvidíte nějaké auto. Dali jsme tam na testování auta a lidé tam povinně jezdí. Minule jste řekl, že vy nechcete, ať tam dám pana Ludvíčka. Vyslyšel jsem vaše přání, dal jsem tam pana Ludvíčka, povinně to musí testovat, že to skutečně funguje.

Ludvíček (ODS): V rychlosti zareaguji. Sloupky v Samcové fungují. Nechápu, pane Marci, proč jste byl proti tomu, abych to já testoval. Funguje to dobře, jen teď přemýšlím, co mě to dá – zkrácení tras atd., ale fungují.

Marc: Poukazuji na nehospodárnost ve vynakládání prostředků. Data, aby systém fungoval, mají být zajištěna před tím, než se investice udělá a ne až potom, co se utratí přes 8 mil., a pak pomalu tři roky čekáme na to, než to začne fungovat. To, že to funguje kolegovi Ludvíčkovi, to je špatně, aby zastupitel byl na nějakém seznamu, to je elitářství. Proto to také pro sebe odmítám. Situace v Petrské čtvrti je taková, že tímto opatřením v Samcově ulici jsou nesmírně zatěžováni obyvatelé závlekem dopravy, která potřebuje obsloužit část Petrská, Biskupská atd., východní část tohoto území. Všichni musí jet přes hustě obydlenou U Nemocenské pojišťovny, Klimentskou a Lannovou. Pro obyvatele je to velmi nepříjemné. Nedokážou to možná rozklíčovat, proč se tak děje, ale průjezd Samcovou je potřeba obnovit. Toto opatření je nesmyslné. Pominu důvod, proč bylo děláno v době, kdy byla otevřena Havlíčkova směrem do Hybernské na magistrálu. Průtah už tam není.

Bureš: Padají tady nesmyslné věci, občas si tady člověk vzpomíná na doby z 50. let, kdy se tam tato argumentace používala také. Jděte někam – nemusím to říkat – s nějakým klientelismem. Jasně jsme na dopravní komisi řekli, že čekáme na připojení a napíšeme, aby se ověřila funkčnost po dobu, než nás TSK připojí k celému systému. Tyto řeči si vážně nechte.

16.4.2024

Marc: Mám dotaz na duchovního otce výsuvných sloupků ex radního pro dopravu pana radního Bureše a současného šéfa výsuvných sloupků pana kolegu Ryvolu. Budu se ptát na osud a stav výsuvných a stále vysunutých sloupků v Samcově ulici, které stále nejsou v provozu, nefungují, jsou stále vysunuté, z ulice se stalo parkoviště. Sloupky drásají obyvatele západní části Petrské čtvrti zvýšeným průjezdem vozidel, protože je nutné dopravně obsluhovat celou východní část přes ulici Lannovu, U Nemocenské pojišťovny, Klimentskou, Barvířskou, Petrské nám. a část Petrské, kudy by auta vůbec jezdit nemusela. Tyto sloupky jsou tam pro nás devastující. Pokud nejste schopni je zprovoznit, nechte je dole, ať se tam normálně jezdí. Děkuji.

Ludvíček: Panu Marcovi chci říct, že sloupky fungují, málo lidí ví, že to funguje. Problém je v TSK, která nebyla schopna dát databázi do toho, aby se tyto dvě databáze propojily. SPZ občanů, kteří tam bydlí, by tam měly být zahrnuty. Technicky je to v pořádku.

Bureš: Odpovím jako už mnohokrát. Samozřejmě, že sloupky technicky fungují. Lidé, kteří byli testováni, jsou bydlící, kteří jsou v kontaktu s radnicí, byli dáni do registru a projíždějí. Dokonce i díky spolupráci se dařilo volat Městskou policii na lidi, kteří si tam zvykli chodit do restaurace, a parkovali tam svá auta, dokonce se řešilo i zásobování, když tam předminulý týden na půl dne byla zavřena celá ulice bez sociálního záboru. TSK má dopis z 24. ledna. Když jsem mluvil s panem náměstkem Hájkem, aby na můj dopis, který jsem mu následně posílal, odpověděl, tak mi doslova řekl, že tomu nerozumí a neví, co by měl odpovědět. Až bude teď generální ředitel, tak třeba to bude lepší. Minulý pátek odešel dopis přímo na příslušného člověka se všemi kopiemi celé komunikace včetně dopisu, který byl na TSK odeslán a zřejmě se nedostal příslušnému referentovi do rukou, aby mohl vytvořit podskupinu, kterou už dávno pan vedoucí Czital nastavil, to znamená, uvedl všechny ulice, v jejichž rámci všechna vydaná parkovací oprávnění s adresou v těchto ulicích by mohla projíždět. Těch šest nebo sedm lidí, kteří tudy projedou, jsou ověřeni. Záleží to na TSK, ale od 24. ledna to pro ně není žádná lhůta.

10.9.2024

Marc: Děkuji za slovo. K výsuvným sloupkům mám dva dotazy. První je na kolegu Bureše, který se tohoto tématu vždycky zhostil: Co nového ohledně výsuvných sloupků v Samcově ulici za 8,5 mil. Kč, které pořád nefungují, jsou v poloze vysunuto. Nás občany z Klimentské ulice to trápí, protože všechna auta jezdí do východní části Petrské čtvrti přes nás, kolem školy, aby se děti nadýchaly trochu z výfuků. Pokud by sloupky nefungovaly na snímání značek, tak podle našeho názoru mají být v dolní poloze, aby se tam normálně jezdilo, aby tam mohli tamější jezdit a ne aby tam jezdili všichni objížďkou přes nás. První dotaz je, co je nového v této kauze? Připomínám, že se na to soustavně ptám už dva roky, po dobu, co jsem zastupitel.

Ryvola: První dotaz byl na Samcovu, která je také zvednutá, což znamená, že tam nemá nikdo jezdit krom občanů a rezidentů, kteří parkují v té ulici nebo občanů z blízkého okolí, kteří hledají parkování, měli by to široko daleko objíždět a měli by tudy projíždět. Není to pro dopravu, bylo by to pro rezidenty, kteří by byli v databázi, že skutečně tady projet mohou. Byl bych rád, abychom se domluvili za zneprůjezdnění celé Petrské čtvrti, což připravujeme.

16.12.2024

Marc: Pohádkám pana radního Bureše o výsuvných sloupcích nemůže žádný soudný člověk věřit. Opakuje se to dokola více než dva roky, co tady sedím a pamatuji. Žádný soudný zodpovědný zastupitel nemůže zvednout ruku pro jedinou korunu na vaše výsuvné sloupky. Váš program výsuvných sloupků je letitá, organizovaná, nekalá činnost na vyvádění prostředků z rozpočtu MČ Praha 1. Kdy budou fungovat sloupky v Samcově? Nechci slyšet odpověď, protože je to pořád dokola, jako deska na zlámaném gramofonu. Prosím vás, zastavte utrácení peněz za projekty, které nefungují, situaci jen zhoršují a jsou výsměchem všem občanům. Nikdy nebyl žádný právní podklad pro to, aby to fungovat mohlo. Nikdy nikdo nenašel paragraf, na základě kterého lze sdílet informace o oprávněných osobách, o rezidentech. To jsou všechno nesmysly. Prosím vás, nečerpejte dál prostředky na výsuvné sloupky, dokud se to celé nepromyslí. Jediným účelem těchto akcí je vyvádět prostředky z našeho rozpočtu. Jsem o tom hluboce přesvědčen. Klidně si mě žalujte. Děkuji.

Bureš: Přesvědčen jste, ale lžete. Zmínil jsem, že na TSK to již bylo nainstalováno, protože o to požádali. Software je natolik funkční, že může ovládat i Prahu 2 a další sloupky. Jakmile dokončí svou implementaci, nedělá se to jen kvůli Samcově. Ano, dva a půl roku to nebylo možné připojit, ale funguje to. Víte to, i všichni místní, co jsou v databázi. Je to hlavně kvůli Lužickému semináři. Naopak se podařilo za měsíc intenzivního jednání propojení tzv. „cisem“. Znamená to, že to jsou nejen parkovací oprávnění, ale vjezdová oprávnění, která fungovala celou dobu mistrovství světa v hokeji, kdy bylo jasné, kdo do lokality smí a kdo nesmí, zásobovací oprávnění je buď zásobuji, nebo jsem zásobován, Hasičský záchranný sbor a všechny tyto věci.

Dopravně-bezpečnostní sloupky v Samcově ulici

Zajímavým příkladem je potom Maiselova ulice, kde nalezneme sloupky vysouvací i pevné. V Praze 1 sice pravděpodobně nenajdete nikoho, kdo by je někdy viděl v provozu, protože pro lokalitu nemají žádný dopravně-regulační režim a zajišťují zde jen zmíněnou potenciální ochranu měkkých cílů.

Bezpečnostní sloupky na parkovišti Maiselova

Co vidět můžeme, je průběžný nákladný servis. Jen v tomto volebním období nalezneme v registru smluv následující cifry:

Srpen 2023 | 58.080 Kč

  • Kontrola a zkouška plné funkce systému,
  • kontrola řídících jednotek systému,
  • kontrola a čištění kluzných částí výsuvných sloupků,
  • kontrola, zkouška a čištění koncových spínačů, zkouška akustické signalizace, kontrola utěsnění přechodové krabice, kontrola zemnění, drobné opravy,
  • kontrola a čištění technologických rozvaděčů, kontrola napájecích a sdělovacích svorkovnic včetně optických konektorů,
  • kontrola ovládacích sloupků, čteček a interkomů včetně technologie na řídícím pracovišti.

Září 2023 | 196.085 Kč

  • Oprava UPS bezpečnostního systému.

Listopad 2024 | 71.935 Kč

Leden 2025 | 122.259 Kč

  • Servisní služby pro výsuvné sloupky v ul. Maiselova, na období 02.-04.2025,
  • profylace (sic!) technologií vč. kontroly řídící jednotky,
  • kontrola a čištění kluzných částí výsuvných sloupků,
  • čištění koncových spínačů,
  • zkouška akustické signalizace,
  • kontrola utěsnění přechodové krabice, kontrola zemnění, kontrolu napájecích a sdělovacích svorkovnic a optických konektorů,
  • profylace (sic!) ovládacího sw – řídící PC.

Květen 2025 | 163.012 Kč

Za poslední dva roky nás tedy servis sloupků v Maiselově ulici vyšel na 611.371 Kč. Pro dopravní regulaci je, ale jsme díky nim v bezpečí. Bezpečnost totiž není zadarmo.

U Lužického semináře a Cihelná jako výsměch chodcům

Aktuálním příkladem dopravně-bezpečnostních sloupků je lokalita malostranského nábřeží ve směru z Klárova. V letošním roce zde v ulicích U Lužického semináře a Cihelná vznikají dvě řady sloupků v hodnotě 14 milionů, které by měly plnit funkci regulace vjezdu do oblasti. Ta je dnes za značkou zákazu vjezdu právě mimo dopravní obsluhu.

Přestože se projekt rodí asi 10 let, radnice teprve až teď, po realizaci investice, začíná řešit, jak má systém vlastně fungovat. Nestandardně svěřila část úkolu Hospodářské komoře Prahy 1, kterou vede neoficiální vládce jedničkové radnice a předseda místní ODS Filip Dvořák. Ta by nyní měla zjišťovat, co na sloupky řeknou místní podnikatelé. Kteří rezidenti budou mít do oblasti přístup, to si prý radnice zjistí sama, už teď jsou ale slyšet populistické hlasy, že by na ostrov Kampa rádi nechali zajíždět mnohem širší okruh osob, než umožňuje dnešní dopravní obsluha. Motoristická radnice se zkrátka nezapře.

Co je však skutečně na pováženou, je samotná realizace sloupků. Jak si mnozí občané v uplynulých týdnech všimli, sloupky byly zasazeny nesmyslně také do chodníků, aniž by byl ponechán odpovídající průchod pro chodce. Když jsme začali pátrat, jak je to možné, a téma jsme obratem předložili na komisi dopravy, zjistili jsme, že sloupky umístěné v chodnících není možné zasunout – jsou zde zavedeny napevno. Tím je znemožněn bezbariérový pohyb pro lidi na invalidním vozíku nebo s širším kočárkem.

Když jsme tyto zbytečné bariéry interpelovali na posledním jednání zastupitelstva, odpověděl jejich duchovní otec Richard Bureš následujícím způsobem: „Od prvního plánku, prvního projednávání, s památkáři, s IPRem, s Policií ČR, a asi třemi místními šetřeními a setkání s občany na místě, bylo ve všech dokumentech jasně, že mimo vozovku budou sloupky pevné. Naposledy to šetření probíhalo společně s IPRem a místními, jestli se nepletu, v roce 2022 a došlo k dohodě, že nám PVK už nadále nebude oddalovat stavbu. Celé území je obytnou zónou, kde je rychlost omezená na dvacítku, kde si dokonce děti smějí hrát v silnici. A zlepší se to po spuštění sloupků, kdy auta budou muset zastavovat, nebudou plynule projíždět…“

Takto to může působit, že vše proběhlo standardně a všichni se na způsobu realizace shodli, dokonce Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), zástupce hlavního města zodpovědný za kvalitu veřejného prostoru. Když však trochu zapátráme, zjistíme, že když v roce 2023 probíhalo stavební řízení, sešly se ve skutečnosti námitky, které zbytečným sloupkům v chodníku mohly snadno zabránit, kdyby se na ně úřad naší městské části obtěžoval brát ohled. IPR podal dokonce 7 námitek v následujícím znění (doplněném o často arogantní vyjádření stavebního úřadu):

  1. Sloupky proti vjezdu vozidel, stožáry na umístění kamer a dopravního značení požadujeme neumisťovat do středu chodníku. Spon řady sloupků požadujeme navrhnout tak, aby od fasády k prvnímu sloupku byla čistá šířka min. 2,0 m. a to z důvodu neomezení pěší a bezbariérové prostupnosti.
    Stavební úřad námitku zamítl: Záměr byl kladně posouzen Policií ČR a Odborem dopravy ÚMČP1. Technické vybavení komunikace lze umístit tak, že bude průchozí prostor místně zúžen až na 900 mm. Nejmenší vzdálenost sloupků od fasády činí 0,9 m.
  2. Stávající i nově navržené dopravní značení požadujeme v nejvyšší možné míře sdružit a je-li to možné umístit jako výstrče na přilehlé zdi a ne na samostatné sloupky. Nové a vyměněné dopravní značení požadujeme osazovat v malém formátu.
    Stavební úřad námitce částečně vyhověl: Stavební úřad v podmínce pro provedení stavby č. 7 stanovil, že nové, resp. přesouvané značky SDZ budou osazeny v malém formátu. Úprava jiného stávajícího dopravního značení není předmětem tohoto řízení.
  3. Nájezdní rampu do ulice U Lužického Semináře požadujeme posunout na hranu průběžného chodníku (směrem ke Klárovu).
    Stavební úřad námitku zamítl: Dle § 94n odst. 3 obec uplatňuje ve společném územním a stavebním řízení námitky k ochraně zájmů obce a zájmů občanů obce. Účastník neuvedl důvody podání námitky, ze které není zřejmé, jak se dotýká ochrany zájmů obce a zájmů občanů obce. Stavební úřad je vázán obsahem předmětu žádosti, který byl kladně posouzen dotčenými orgány.
  4. Sjezdovou rampu z ulice Cihelná požadujeme taktéž posunout na hranu průběžného chodníku.
    Stavební úřad námitku zamítl: Viz námitka č. 3.
  5. Nově vzniklou vysazenou chodníkovou plochu požadujeme ochránit proti nelegálnímu parkování umístěním antiparkovacích sloupků, stojanů na kola či dalšího mobiliáře tak, aby na chodník nebylo možné vjíždět.
    Stavební úřad námitku zamítl: Mobiliář není stavbou ve smyslu stavebního zákona a stavební úřad není věcně příslušný ho jako takový povolovat. Stavebník nicméně ve svém vyjádření k námitkám uvedl následující: „Připomínce je vyhověno v plném rozsahu. Navrhovaný mobiliář není z povahy věci součástí stavebního povolení, ale THMP předpokládá osazení uvedených prvků do nově vzniklých pochozích ploploch. Umístění bude řešeno na základě rozhodnutí místně příslušného Silničního správního úřadu.“
  6. Požadujeme prověřit vysazení nových stromů na nově vzniklé chodníkové ploše v ulici Cihelná.
    Stavební úřad námitku zamítl: Výsadba stromů není předmětem žádosti. Záměr byl kladně posouzen Odborem životního prostředí a čistoty ÚMČP1.
  7. Sníženou obrubu na nároží ulice Cihelná požadujeme realizovat z obruby obdobně jako v navazujícím chodníku a nepoužívat k tomuto účelu dvojřádek žulové dlažby.
    Stavební úřad námitce vyhověl: Na snížené obrubě na nároží ulice Cihelná bude použita obruba obdobně jako v navazujícím chodníku. Námitka byla zapracována do projektové dokumentace.

Jak je tedy vidět, stavební úřad se rozhodl především bránit nesmyslné umístění sloupků, realizace však neodpovídá ani zmiňovaným požadavkům Policie ČR a Odboru dopravy ÚMČ Praha 1, které schválily minimální přípustnou, v praxi nevyhovující šířku 0,9 m. Když si totiž na místě přeměříme odstup od zdi v ul. U Lužického semináře, zjistíme, že chodcům zbylo pro průchod jen asi 70 cm. V případě Cihelné je to dokonce ještě méně.

Bude zajímavé sledovat, jak si úřad teď poradí s tím, že stavba neodpovídá ani dokumentaci, která sama o sobě načrtla nevyhovující stav, na který upozorňovaly námitky IPR hl. m. Prahy uvedené výše.

Takhle se to tu prostě dělá

Všechno nicméně zapadá do mozaiky, kterou po dekády v naší městské části skládá dohromady ODS, někdy za pomoci dalších, nápomocných a poslušných partají:

Drahé stavby, často na hraně použitelnosti a smysluplnosti, které jsou závislé na dlouhodobém nákladném servisu, zaváděné bez transparentních pravidel a pořádné přípravy.

Mementem tohoto amatérismu jsou dnes předražená počítadla stání na zásobování např. ve Spálené ulici. Ty kromě toho, že celé letošní léto nefungují a ukazují nesmyslná čísla, problém zneužívání míst pro zásobování ani po letech nevyřešily, protože městská část nebyla schopná zajistit propojení se systémem, který by mohla využívat městská policie. Strážníci se tudíž nemohou na čísla na digitálních cedulích spolehnout a mnohem lepší práci by nakonec vykonal i papírový parkovací kotouč, který je zdarma. Jenže to je možná právě ten problém, levná a efektivní řešení problémů tu nejsou v kurzu.

Zajímavý je i fakt, že tyto přístroje jsou umístěny jen na základně stanovení silničního správního úřadu, bez stanoviska majitele pozemku, kterým je hlavní město. Že město vůbec ví, čí jsou elektrické přípojky, není rovněž jasné. Nelze se tedy divit ani nesrovnalostem v popisovaném sloupkobraní.

A další podivuhodná akce se nejspíš začne chystat pro Petrské náměstí. Přestože má Petrská čtvrť vypracovaný plán na zklidnění místní dopravy a znemožnění tranzitu jejími ulicemi, aktuálně zvítězilo populistické řešení – zamezení průjezdu ze Zlatnické do Soukenické ulice se odkládá nejméně o několik let, protože je třeba počkat na výsuvné sloupky, které umožní průjezd místním. Tisíce aut tedy i nadále budou projíždět v těsné blízkosti místních škol.

Zároveň staré sloupky v dalších ulicích (28. října, Nový Svět, Melantrichova, Michalská nebo Rytířská) v uplynulých letech vypověděly službu a byly odstraněny a radnice připravuje jejich nákladnou výměnu. Celé volební období se zároveň kuloárně hovoří o převedení všech těchto sloupků pod hlavní město, aby je již nadále nespravovala (a neopravovala) Praha 1. Proč se asi hlavní město tak zdráhá to udělat?

Co navrhují Zelení?

Vjezdové sloupky dávají smysl v malých lokalitách s nízkými intenzitami provozu. Dobrý příkladem jsou Nový Svět, Melantrichova nebo Michalská ulice, pěší zóny s přísným režimem zásobování apod. Náchylnost sloupků k poškození a nákladný servis naopak příliš nepřejí využití v exponovaných lokalitách. Pro rozsáhlejší oblasti centra metropole se mnohem více hodí systémy typu italského ZTL (zona a traffico limitata), které si vystačí s kamerovým systémem trestajícím spolehlivě hříšníky. Zároveň smysl dávají zejména sloupky bez bezpečnostního přívlastku, citlivě zasazené do okolního prostředí, kombinované s jinými prvky městského mobiliáře, například květináči nebo běžnými litinovými sloupky.

Primární má být vždy bezpečný pohyb těch nejzranitelnějších – chodců. Bezhlavé sázení sloupků do míst, kudy lidé standardně procházejí, i když se jedná o oblast s obytnou zónou, kde se smí vkročit do vozovky s hrubější dlažbou, naše představy o kvalitním, přívětivém veřejném prostoru rozhodně nesplňuje.