V časopise Momentum Mag vyšel článek Why is Riding a Bicycle in the City Turning Into a Culture War, ve kterém si jeho autor Ron Johnson všímá, že jízda na kole ve městě není už dávno jen prostou jízdou na kole ve městě – tato debata podle něj už totiž dávno není jen o dopravní politice, ale stala se symbolem širších společenských, politických a hodnotových střetů.
Johnson přitom vyjmenovává hlavní důvody, kterými jsou:
- Bezpečnost a infrastruktura: Boj za bezpečnější cykloinfrastrukturu nabírá na intenzitě, což vede k vyhroceným reakcím a dokonce i k útokům na lidi na kolech nebo na jejich podporovatele. Zatímco dříve šlo o pomalý pokrok a běžnou občanskou debatu, dnes se diskuse často mění v nenávistnou rétoriku.
- Urbanismus vs. venkov: Městská cykloinfrastruktura je často vnímána jako součást celého komplexu progresivní politiky, která si otevřeně a přiznaně klade za cíl zlepšit život ve městech. Lidé z venkovských a příměstských oblastí, kde je auto často nezbytností, to však často vnímají jako přehlížení svých potřeb a investici do cizího životního stylu. Jenže s růstem populace bydlící v zázemí velkoměsta nikdy nebude dostatek silnic, které by uspokojily potřebu všech po cestě vlastním autem: více silnic znamená více aut.
- Ekologie a klimatická změna: Podpora jízdy na kole je spojována s environmentálními opatřeními a bojem proti změně klimatu. To je vnímáno jako pozitivum progresivními skupinami, ale konzervativní kruhy často argumentují ekonomickou nevýhodností těchto opatření, přestože tak jako v případě jiných environmentálních opatření, není otázkou, zda vůbec vynaložit nějaké náklady, ale zda je vynaložíme teď, nebo později. Alternativní doprava je jednoduchým krokem k tomu, jak snížit velký zdroj emisí, který představuje doprava obecně.
- Ekonomika a podnikání: Někteří podnikatelé se obávají, že například cyklopruhy omezí parkování a přístup zákazníků k jejich obchodům. Studie však ukazují, že cyklistická infrastruktura může přivést více zákazníků a zvýšit tržby.
- Symbolika a politizace: Jízda na kole je vnímána jako symbol zdravého, ekologického a komunitního životního stylu. Proti tomu stojí rétorika „války proti autům“, kterou využívají někteří politici k mobilizaci voličů, zejména v konzervativních kruzích. V realitě však bezpečná a kvalitní infrastruktura pro jízdu na kole láká širokou škálu populace.
- Veřejný prostor: Spor o to, komu patří ulice a jak se mají rozdělit, odráží hlubší otázky o právech, prioritách a efektivitě využití veřejného prostoru.
Z jednotlivých bodů je zřejmé, že jízda na kole ve městě je dnes mnohem víc než jen způsob dopravy – stala se symbolem hlubších společenských změn a hodnotových konfliktů.
Pro Zelené je jízda na kole symbolem svobodného, zdravého a udržitelného města, tedy něčeho, co současná Praha a její centrum zatím nedokáže naplnit. Vždyť se nedaří ani eliminovat nebezpečná parkovací místa před přechody, ani pohnout s nehodovostí.
Přestože jízda na kole dnes tvoří relativně malé procento pražské dopravy, její význam v posledních letech stále roste – a s ním bohužel přinejmenším mediálně i napětí mezi různými skupinami obyvatel. Často se setkáváme s nepochopením nebo dokonce otevřenou nevraživostí vůči lidem na kole, kteří jsou vnímáni jako narušitelé „normálního“ provozu. Přitom právě rozvoj cyklodopravy přináší městu čistší vzduch, méně hluku a bezpečnější ulice pro všechny.
Ještě chvíli to potrvá, ale Praha jednou bude městem, kde je jízda na kole přirozenou a bezpečnou volbou pro každého – ať už jede do práce, do školy, nebo za zábavou. K tomu je potřeba nejen kvalitní infrastruktura, ale i vzájemný respekt mezi lidmi na kole, chodci a řidiči. Budoucnost městské dopravy je v rozmanitosti a sdílení prostoru, nikoli v konfliktech a kulturních válkách.